ICNLP Nordens Normer
Normer täcker de riktlinjer för utförande som riktar sig till andra. ICNLP Nordens normer gäller för alla ICNLP tränare som håller certifierande NLP utbildningar: Normerna är även avsedda för de ICNLP Norden-medlemmar som i sin dagliga verksamhet representerar ICNLP mot andra personer eller organisationer. ICNLP Nordens Normer
Dessa riktlinjer gäller för samtliga professionella tränare av ICNLP Norden när de utför ICNLP Norden-träningar. 1. Kompetens - De gör sitt bästa för varje träningsdeltagare.
- De följer ICNLP Nordens berörighetskrav.
- De håller sig uppdaterade med utveckling inom NLP-området.
- De är alltid medvetna om sin kompetens, sina styrkor och sina begränsningar,
och arbetar ständigt för att förbättra dessa. - De kommer bara att acceptera uppdrag som de tror att de är kompetenta nog att utföra.
- De kommer att försäkra att eventuella personliga problem inte kommer att påverka deras arbete.
2. Respekt för deltagarna - De bemöter klienter med värdighet och respekt.
- De utnyttjar aldrig klienter personligt, sexuellt eller ekonomiskt.
- De diskriminerar aldrig klienter.
- De söker tillstånd hos klienten eller deltagaren innan de använder deras namn eller arbete som referens.
- De försöker inte att överföra sin egen tro, syn eller värderingar på en klient eller deltagare.
- De håller material konfidentiellt förutom när ett undantag har gjorts av antingen klient eller myndighet.
- De håller de överenskommelser de gjort med deltagare och klienter.
3. Generellt - De respekterar andra i form av copyrights, intellektuell egendom, varumärken eller patenteringar.
- De gör inte påståenden som de inte kan backa upp.
- De gör inte heller anspråk på kompetens, meriter eller kvalifikationer som de ej har erhållit,
och låter inte heller andra göra det samma. - Om de är en vikarierande tränare hos en annan organisation och blir erbjuden arbete av en
deltagare i den aktuella träningsgruppen accepterar de endast erbjudandet efter att ha informerat och fått medgivande från huvudsponsorn. - De hänvisar klienter till andra professionella, till exempel rådgivare, psykologer eller läkare
när den egna kompetensen och kunskapen inte räcker till. - De försöker att undvika skada eller fara för sig själva, deltagare eller andra i sitt arbete.
- De gör klart i förväg för deltagarna vad som gäller om personen i fråga är missnöjd med kursen,
vill avbryta kursen eller vill ha tillbaka sin deltagaravgift.
|